Ježiš mení vodu na radosť


Evanjelium podľa Jána 2, 1 – 11

Keď premýšľame o Ježišových zázrakoch, zvyčajne nám napadnú uzdravenia, alebo tie, ktoré pomáhajú ľuďom v núdzi. Tie tvoria aj najväčšiu časť príbehov evanjelií a sú to skutky, pri ktorých Pán Ježiš odhaľuje svoju božskosť. Sú to skutky, pri ktorých berie utrpenie a nahrádza ho životom, uzdravením a slobodou.

Preto je možno prekvapivé, že prvý zázrak Ježišovej služby v Jánovom evanjeliu a podľa synopsie evanjelií aj prvý Ježišov zázrak vôbec, je premena vody na víno. Oproti neskorším zázrakom je tento akoby nedôležitý až pochabý. Nie je tu predsa, žiadna zúfala potreba nápravy, ničí život nevisí na vlásku, ani sa tu nedeje kríza spojená s hladovaním alebo chorobou. Celá kríza stojí na foupax svadobnej hostiny, kde došlo víno. Tento problém ohrozuje len predčasné skončenie hostiny a spôsobenie hanby hostiteľovi. No nevidíme tu žiadne ohrozenie niečieho života alebo zdravia.

Matka presviedča, Ježiš sa zdráha

Keď Mária, Ježišova matka hovorí synovi o situácii, sám Ježiš sa zdá akoby problém nebral vôbec vážne. „Čo mňa a teba do toho žena? Ešte neprišla moja hodina.“ Divné slová! Hodina čoho? Ježiš ešte v tejto často evanjeliového príbehu nevystupuje verejne. Ešte o ňom veľa nevedia. Maximálne zopár budúcich učeníkov registruje jeho múdrosť a a charizmu. No evanjelista Ján aj Ježiš tu v 2. kapitole evanjelia dobre vedia, že tu nejde o predstavenie sa ľuďom. Že tu sa hovorí o niečom úplne inom. O niečom, čo ani Mária netušila, že v tej chvíli môže mať Ježiš na mysli.

Moja hodina je odkaz na hodinu Ježišovej smrti. To je jeho hlavná úloha, pre ktorú prišiel a ku ktorej nás aj evanjelista smeruje na začiatku svojho rozprávania 1 – 3 kapitole evanjelia.

Ježiš teda má na práci dôležitejšie veci ako víno na svadbe. No Mária je neodbytná a ako matky zvyčajne vedia, aj ona to so svojim synom vie dobre. Hovorí sluhom, aby poslúchali Ježiša a urobili ako im prikáže. Vedela, že napriek odmietavo znejúcej odpovedi, jej syn niečo s problémom príbuzných na svadbe urobí.

Nie všetko je v Jánovom evanjeliu len o symboloch. I keď ich evanjelista používa často a je dobré im rozumieť. Ale evanjelium je aj o živote a problémoch ľudí, ktoré rieši Boží syn skrz na skrz.

Symbol a realita

Chýbajúceho vína bolo veľa. Bolo treba zabezpečiť celé osadenstvo hostiny. V texte evanjelia sa hovorí o množstve vody, ktorú nakoniec Ježiš premenil. Stálo tam 6 kamenných nádob na vodu, každá na dve až 3 miery, čo je je spolu približne 480-720 litrov.

Ježiš pomohol a vykonal zázrak. Áno! Hovoríme o tom ako o zázraku, ale evanjelista má pre to ešte iné slovo – semeion – znamenie. Ide tu o prvé znamenie v Jánovom evanjeliu, ktoré odkazuje k niečomu väčšiemu. Zmena vody na víno odkazuje k niečomu lepšiemu ako dobrému vínu. Ježiš mení život, ktorý predstavuje voda na radosť. To nám evanjelista ukazuje. To sa deje v Káne, a to sa deje aj v službe Krista človeku. Život s jeho výzvami a problémami, mení na radosť.

Hostina a víno ako správa o radosti

Samotný obraz svadobnej hostiny je v Písme častá metafora, ktorá sa vzťahuje na vzťah Božieho ľudu s Pánom Bohom. A práve víno je symbolom radosti a oslavy spojenej so spásou.

Amos 9, 14: Potom zmením údel môjho ľudu, Izraela: vystavajú spustošené mestá a budú v nich bývať, vysadia vinice a budú piť ich víno, narobia si záhrad a budú jesť ich ovocie.

Iz hovorí o hostine, ktorú pripravil Hospodin pre všetkých ľudí. Iz 25, 6: Hospodin zástupov pripravil na tomto vrchu všetkým národom hostinu s vyberanými jedlami a vínami, s výdatnými jedlami a najlepšími vínami.

Nedostatok vína je teda symbolicky nedostatok radosti zo spasenia, ktoré je problém a Ježiš to svojim životom a službou prichádza zmeniť. Preto pomáha, preto mení vodu na víno. Koná znamenie jeho služby. Zázrak, ktorý je tu pre všetkých ľudí.

Aký život prináša Ježiš? Život v hojnej miere

V Ježišovi samotnom je život, radosť a spása. Ako píše Ján v prvej kapitole: V ňom bol života život bol svetlom ľudí (J 1, 4); a neskôr v evanjeliu Ježiš hovorí: Ja som prišiel, aby mali život, a to v hojnej miere (J 10, 10).

Život v hojnej miere je viac ako len existencia, a viac ako len hojnosť materiálnych vecí. Život v hojnej miere znamená poznať a byť poznaný tým Jedným, ktorý je zdrojom všetkého života: Ním vzniklo všetko a bez neho nevzniklo nič z toho, čo jestvuje.(J 1, 3 -> alebo J 17, 3). Znamená to mať osobný vzťah s Jedným, ktorý nás tak miluje, že nevie kedy prestať dávať. Je to život znázornený aj množstvom kvalitného vína v tomto príbehu.

Samozrejme, život v hojnej miere neznamená ľahký život, jednoduché pohodlie a luxus alebo žiadne utrpenie. Ale znamená, že v Ježišovi Kristovi máme hojný extravagantný zdroj milosti, ktorý nás drží a nepúšťa. Milosti, ktorá dáva viac než dosť na to, aby sme obstáli v živote, ktorá nám dáva radosť aj uprostred smútku a boja.

Život v hojnej miere znamená, že v Kristovi je spojený zo zdrojom pravého života, života, ktorý je hojný, bohatý a naplnený a večný. Života, ktorý nemôže zničiť ani utrpenie, ani nedostatok, ani smrť.

Ježiš nám tu ukazuje, že i keď ešte neprišla jeho hodina, aby priniesol večnú radosť ľuďom skrze svoje utrpenie a smrť za hriechy, prináša v znamení zasľúbenie radosti. Radosti, ktorá je dnes pre nás. Radosti, ktorá je úplná a v slovách s kríža Dokonané! aj reálna a prítomná. Je vzdialená len na vzdialenosť modlitby.

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.